Wat is dry needling?

Dry needling is een behandelmethode waarbij met een speciale techniek spieren worden aangeprikt waardoor deze snel en langdurig ontspannen.

Dry needling is geen acupunctuur

Bij dry needling gebruikt de daartoe opgeleide fysiotherapeut een dunne, niet holle naald. Er worden dus geen medicamenten met de naald in het lichaam gebracht. Bij de klassieke acupunctuur wordt de naald in een meridiaan gebracht om zodoende een stimulatie of regulatie in het energiesysteem teweeg te brengen. Bij dry needling worden verdichtingen in spieren (triggerpoints) aangeprikt,waardoor deze verdwijnen en de spieren ontspannen. Het is dus niet hetzelfde als acupunctuur. De enige overeenkomst tussen acupunctuur en dry needling  is het werken met een dunne naald.

Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints zijn verkrampingen in spieren die lokale pijn- en functiestoornissen geven in de spier zelf, maar ook pijn op afstand kunnen veroorzaken. Een triggerpoint in een spier in de hals kan spanningshoofdpijn veroorzaken. Een triggerpoint in een spier op het schouderblad kan pijn in de arm veroorzaken terwijl een triggerpoint in een bilspier pijnklachten kan geven die erg veel weg hebben van de pijn die een patiënten met een rughernia ervaart. Triggerpoints kunnen de beweeglijkheid van gewrichten beperken. Er kunnen verkortingen in spieren optreden die de patiënt als stijfheid ervaart. Ook kan de balans tussen spieren verstoort raken en kan de spierkracht aanzienlijk afnemen.

Hoe ontstaan triggerpoints?

Triggerpoints kunnen ontstaan na  een verkeerde beweging of een ongeval. Zij kunnen het gevolg zijn van een langdurig verkeerde houding of door repeterend langdurig een beweging uit te voeren. Het kan een sportblessure zijn of het gevolg van voetafwijkingen of het verkeerd dragen van tassen. Ook het ineens verrichten van relatief zwaar werk, bijvoorbeeld het omspitten van de tuin,  kan triggerpoints veroorzaken.

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal uw klachten uitvragen en u goed onderzoeken. Vervolgens bespreekt deze met u de behandelmogelijkheden. Is dry needling een optie, dan zal hij nog een aantal gerichte vragen stellen.

Hoe ziet de behandeling er uit?

Nadat u toestemming hebt gegeven voor dry needling zal de fysiotherapeut het triggerpoint met de vingers lokaliseren. Uw huid is van te voren schoongemaakt met alcohol. Vervolgens wordt de naald zorgvuldig ingebracht. Als de naald het lichaam ingaat voelt het diep/dof aan. De fysiotherapeut vraagt bij u na wat u voelt.  Op het moment dat de punt van de naald het triggerpoint bereikt voelt u een wat zwaar gevoel en soms een schokje (is het samentrekken van de spier), een zgn " twitch", die meteen weer verdwijnt.  Wordt de behandeling voor u onprettig dan stopt de fysiotherapeut meteen. U kunt na de behandeling enige tijd napijn ervaren, maar over het algemeen voelt de spier meteen losser en ontspannen.

Wat gebeurt er daarna?

Afhankelijk van de situatie zal de fysiotherapeut na het dry needlen de spier losmaken. Dit kan door rekoefeningen maar ook door een mobiliserende massage. De rekoefeningen moet u de volgende dagen een aantal keren per dag blijven doen. Het is belangrijk dat de bewegingsruimte die door dry needling is ontstaan blijvend is. Het zware soms pijnlijke gevoel verdwijnt in een paar dagen. Blijven deze klachten dan moet u contact opnemen met onze praktijk.

Vergoeding

In onze praktijk rekenen wij de dry needling behandeling als standaard zitting fysiotherapie. Zij worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering indien u voor fysiotherapie bent verzekerd.

Vakbekwaamheid

Een aantal collega's in onze praktijk zijn opgeleid om dry needling behandelingen te mogen geven. Door het volgen van verplichte na scholingsdagen blijven zij bekwaam en daardoor bevoegd om deze behandelingen te mogen geven. Meer informatie vindt u op:

www.dryneedling.nl;

Voor een behandeling dry needling in onze praktijk kunt u terecht bij:

Jan Oechies

Thaliet Smit

Fieke Wischmann

Voor meer informatie of het maken van een afspraak kunt u contact opnemen via telefoon nummer 0343-573542 of email info@fysiofrankenhof.nl