Wat is fysiotherapie?

Fysiotherapie is een paramedische behandelvorm voor mensen met overwegend klachten van het houdings- en bewegingsapparaat. Dat wil zeggen; functiestoornissen aan de spieren, pezen, banden en gewrichten.

Bijvoorbeeld:

• te gespannen spieren
  • peesontstekingen en/ of  bandpijn
  • artrose

Ook problemen m.b.t. het zenuwstelsel, bloedvaten, longen, hart en huid kunnen worden behandeld. Voorbeelden zijn o.a. de gevolgen van M.S., een beroerte, CARA of een hartinfarct.

De klachten kunnen ontstaan tijdens het uitoefenen van werkzaamheden, ongelukken, spanning of als gevolg van veroudering. Met behulp van fysiotherapie kunnen de functiestoornissen gestabiliseerd, verminderd of verholpen worden. De daaraan gekoppelde beperkingen kunnen worden geoptimaliseerd, hersteld of verbeterd.

De fysiotherapeut stabiliseert, vermindert of herstelt de functiestoornis of de gevolgen daarvan door het toepassen van oefentherapie, massage, elektrotherapie, advisering en/of begeleiding. Hiermee probeert hij de functie van het houdings- en bewegingsapparaat zodanig te verbeteren dat normale houding en beweging weer mogelijk is, of leert u hoe u zo goed mogelijk met de resterende beperkingen kunt omgaan.

Oefenen is eventueel mogelijk in groepsverband.

Wanneer is fysiotherapie geschikt?

Veel klachten in het houdings- en bewegingsapparaat kunnen door de fysiotherapeut positief worden beïnvloed. Daarbij kunt u denken aan:

• klachten aan spieren, pezen, banden en gewrichten
  • krachtsvermindering
  • bewegingsbeperking
  • stijfheid
  • problemen met bewegen
  • evenwichtsstoornissen
  • ademhalingsproblemen
  • vermoeidheidsverschijnselen of conditievermindering.

Vergoeding

Fysiotherapie kan worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering van uw polis. Niet alle zorgverzekeraars, polissen en aanvullende verzekeringen hanteren hetzelfde aantal behandelingen, dus raadpleeg goed uw voorwaarden. Bepaalde aandoeningen vallen onder de zogenaamde "Chronische lijst fysiotherapie". Deze aandoeningen worden na 20 behandelingen uit de aanvullende verzekering verder ( gedeeltelijk) vergoed vanuit het basis pakket.Wij raden u ten zeerste aan uw polis goed te bekijken, of bij vragen contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.

Vragen

Heeft u hier verder nog vragen over? Schroom niet om contact met ons op te nemen via telefoonnummer 0343- 573542 of email info@fysiofrankenhof.nl. Op onze website vindt u ook nog veel aanvullende informatie over allerhande aandoeningen en therapie vormen.