Tenniselleboog

Een tenniselleboog is een veel voorkomende aandoening. Er zijn pijnklachten aan de buitenzijde van de elleboog. Soms trekt de pijn door naar de spieren in de onderarm. De pijn is erg vervelend, maar op de lange termijn niet schadelijk. Men voelt pijn bij het oppakken van voorwerpen. ook kan er sprake zijn van stijfheid 's ochtends of na langere tijd rust. Er kan een harde dikke pek zijn op de onderarm. Soms zit de pijn aan de binnenzijde van de elleboog.Je hebt dan juist pijn bij het buigen van de pols. Dan is er sprak van een overbelasting van de polsbuigers. We noemen dit een golferselleboog.

De belangrijkste oorzaken zijn

• Overmatig gebruik van de onderarmspieren door herhaalde bewegingen. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je tennist, kleding uitwringt, knippen, een  schroevendraaier gebruikt of een computermuis veelvuldig gebruikt
  • Langdurig met de onderarm in een bepaalde houding waarbij de onderarmspieren constant aangespannen zijn (ook bij spanning).
  • Regelmatig zien we dat de nek of schouder een veroorzaker van de klachten is.

Twee procent van de bevolking heeft wel eens last (gehad) van een tenniselleboog. Deze aandoening komt even vaak voor bij vrouwen als bij mannen. In de leeftijdsgroep tussen de 40 en 50 jaar is dit tien procent. Meestal ontstaat een tenniselleboog aan de ‘dominante arm’ (de arm waarmee u schrijft), soms juist niet. In principe kan iedereen een tenniselleboog krijgen, maar activiteiten zoals racketsporten, timmeren, schilderen, houthakken metselen, schroevendraaien, breiwerk en computerwerk vergroten de kans.

Wat is er aan de klachten te doen?

De duur van het herstel van de tenniselleboog kan varieren van 3 maanden tot 2 jaar. Roken, diabetes en stress geven een vertraging van het herstel.

Als de klachten acuut ontstaan, zijn kleine scheurtjes in het pees- en spierweefsel de oorzaak. Het lichaam zet een herstelproces in gang, waardoor pijn, zwelling en warmte ontstaan. In deze fase kunt u uw pees- en spierweefsel niet volledig belasten. Rust en lichte rek- en bewegingsoefeningen kunnen helpen.   Als de klachten langzamerhand zijn ontstaan, komt dat omdat uw spierweefsel verandert door  veelvuldig gebruik van uw spieren. De doorbloeding wordt belemmerd, waardoor het spier- en peesweefsel niet volledig kan herstellen. De veranderde weefselstructuur levert klachten op bij het gewone gebruik van de arm.

De tenniselleboogklachten herstellen meestal vanzelf.  Als de pijn te erg wordt, kan de huisarts u pijnstillers voorschrijven. Bij hoge uitzondering kan de huisarts een injectie geven met een ontstekingsremmend middel. Raadpleeg een fysiotherapeut om de oorzaak van de klachten te achterhalen en u te begeleiden in het herstelproces. Het is tegenwoordig ook mogelijk om dry needling toe te passen.

Wat kan ik zelf doen?

Het is belangrijk  dat uw arm licht belast in beweging blijft. Probeer bewegingen die de pijn veroorzaken zoveel mogelijk te vermijden, zodat de ‘microtraumaatjes’ aan de pees kunnen genezen. Het is bij een tenniselleboog daarom aan te raden om dingen onderhands op te pakken. Zo belast u de aangedane spier minder.

Koel de plek regelmatig gedurende 2x 10 minuten met een coldpack of ijs in een plastic zak (met een thee- of handdoek tussen de huid en de gebruikte koelzak)

Oefen met lichte rekkingen van de pols, waarbij de vingers naar de binnenzijde van de onderarm worden gebrachtRekoefening voor de tenniselleboog

Zorg dat uw conditie optimaal blijft. Eet u gezond?

Wat kan Fysio Frankenhof voor u doen?

De fysiotherapeut stelt de diagnose op grond van uw verhaal en door onderzoek van niet alleen de armen maar de hele “bewegingsketen”. Hij gaat op zoek naar eventuele zwakke schakels . Vervolgens kan de fysiotherapeut technieken als diepe massage oefeningen geven om de tenniselleboog te behandelen.

De fysiotherapeutische behandeling kan bestaan uit:

• Massage (fricties)
  • ultrageluid
  • Medical taping: elastische tape die de spieren ruimte geeft om zich te herstellen
  • Bracing
  • Gewricht mobilisatie
  • IJs of warmte therapie
  • Progressieve oefeningen om flexibiliteit en kracht te bevorderen
  • Behandeling van gerelateerde klachten (voornamelijk nek, schouder of bovenrug aandoeningen, meestal door manueeltherapeut.
  • Dry-needling therapie: speciale techniek waarbij de fysiotherapeut spieren met een naaldje prikt om snel en langdurig te ontspannen