Achillespeesklachten

U heeft last van achillespees klachten

Heeft u pijn aan de achterkant van het onderbeen, net boven uw hak? Is de pijn langzaam ontstaan, voelt het stijf aan (in de ochtend) en wordt de pijn meer bij het belasten van uw benen tijdens wandelen of sport? Dan zou het kunnen dat u een ontsteking aan uw achillespees heeft.

Dit kan een zeer vervelende blessure zijn die u behoorlijk kan hinderen in het wandelen, traplopen en het beoefenen van uw sport.

Hoe ziet de achillespees er van binnen uit?

Een pees als de achillespees is een zeer taaie, stugge band die er voor zorgt dat u de krachten die op het lichaam komen goed kunt opvangen.

De achillespees loopt aan de bovenkant over in de kuitspier. Deze spier zorgt ervoor dat de voet naar beneden kan bewegen. Aan de onderkant zit de pees vast aan het hielbeen.

Om de achillespees te beschermen zijn er aan de voor- en achterkant twee slijmbeurzen te vinden. Zij zorgen ervoor dat er minder wrijving is tussen de huid, pees en bot.

Ook zit er een hoesje (paratenon) om de achillespees heen. Deze zorgt ervoor dat de pees bij het heen en weer bewegen niet teveel schuurt.

Heeft u bij het bewegen van de voet een knarsend geluid of gevoel? Dan zou het kunnen dat dit hoesje ontstoken is.

Wat kunt u zelf doen

Een achillespeesontsteking is meestal het gevolg van (langdurige) overbelasting, vaak tijdens sporten. Het is verstandig om tijdelijk minder te sporten of zelfs even helemaal te stoppen. Hiermee geeft u de pees de rust die hij nodig heeft om te herstellen en voorkomt u verdere schade.

Het rekken van de pees kan een ontspannende werking hebben op de spieren en pezen en is niet schadelijk. Als u dit doet, hou 20 seconden rektijd aan. Wanneer de het knarsende geluid of gevoel aanwezig is kunt u beter niet rekken.

Het doen van oefeningen om uw achillespees en de kuitspier sterker te maken is de beste oplossing. Te veel of te weinig oefenen kan helaas er voor zorgen dat u uw doel niet bereikt. Wij adviseren u hier graag in.

Tot slot kunnen pijnstillers of lichte ontstekingsremmers helpen de pijn te verlichten. Lees wel de bijsluiter van uw medicijn en raadpleeg bij twijfel uw arts.

Wat kunnen wij voor u betekenen

Wij kunnen met u meedenken en u helpen om een grens te bepalen in wat wél en niet verstandig is om te doen met uw achillespees.

Daarnaast zijn oefeningen, zoals eerder genoemd, een goed middel om van uw klachten af te komen. Sterker nog, ze zorgen er ook voor dat u sneller van uw klachten af bent. Dat komt doordat de doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen versneld wordt wanneer u op de juiste manier beweegt. Ook worden de spieren en pezen sneller weer sterk. Wij kunnen een op maat gemaakt oefenprogramma maken zodat u thuis en bij ons in de praktijk hiermee aan de slag kunt gaan.

Tot slot kunnen wij op zoek gaan naar de achterliggende oorzaak van de klachten. Door de enkel soepeler te maken kunnen we klachten in de toekomst mogelijk voorkomen.

Heeft u op het moment last van een achillespees en wilt u zich laten behandelen, neem gerust contact met ons op.